ŠVENTĖS

Šabato malda prie žvakių.

Ypač svarbus žydų religinės praktikos elementas yra šventės. Savaitė baigiasi šabatu, šabo diena, šventa maldos ir poilsio diena, kurią Tora liepia švęsti, prisimenant, kad Viešpats, sutvėręs pasaulį per šešias dienas, septintąją ilsėjosi. Tora nurodo, kad tą dieną poilsis turi būti suteiktas visiems namiškiams, tarnams ir net naminiams gyvuliams.

Šventiniai indai Pesacho sederiui

Ruduo – švenčių laikmetis. Šiuo metu švenčiama Roš ha-šana – Naujieji metai ir Jom Kipuras – Atpirkimo arba Teismo diena, bei linksma šventė Simchat Tora – Toros džiaugsmas. Žiemą švenčiama Chanuka – žydų pergalės II a. pr. m. e. prieš užkariautojus graikus, siekusius primesti žydams politeistinę helenų religiją, garbei. Pagrindinė pavasario šventė – Pesach, kuri švenčiama išsivadavimui iš egiptiečių vergovės prisiminti. Tradicinė vakarienė, rengiama pirmąjį, antrąjį ir paskutinįjį šios septynių dienų šventės vakarą, vadinama sederiu. Sederio metu šeimos galva garsiai skaito senovės išminčių pasakojimą apie žydų išėjimą iš Egipto - hagadą. Pesach šventės metu pagal Toros priesaką vietoj duonos valgoma maca – paplotėliai iš miltų ir vandens, kadangi, pasak padavimo, skubėdami palikti Egiptą, žydai nespėjo iškepti kitos duonos.

Gimus berniukui aštuntą dieną atliekamas apipjaustymo ritualas (hebr. brit mila). Labai svarbi šeimos šventė – sūnaus trylikos metų sukaktis, kuri pagal religinę tradiciją laikoma pilnametyste. Trylikos metų berniukas gali kartu su suaugusiais vyrais vykdyti visus Toros priesakus. Dėl to tiek šventė, tiek pats berniukas vadinami bar micva – "priesako sūnus".

Viena svarbiausių žydų religinio gyvenimo ypatybių – įstatymai apie maistą, vadinami kašrutu (iš hebrajų košer – tinkamas). Šitie įstatymai remiasi Toroje, ypač Pakartoto Įstatymo knygoje, išdėstytais įstatymais apie švarius ir nešvarius gyvulius, o taip pat apie maisto paruošimo būdus (draudžiama maišyti pienišką ir mėsišką valgius, vartoti kiaulieną ir kai kurias kitas mėsos rūšis, gerti ne pagal ritualinius nurodymus paruoštą vyną ir kt.)

I pradžią

[ Praeitis | Kalba | Religija | Sinagogos | Vilnius -Lietuvos Jeruzalė | Atgimimas | Į pradžią ]


© Žydai Lietuvoje, Vilnius, 1999